lørdag den 16. juni 2012

Skals Håndarbejdsskole – besøg på elevudstilling

Så oprandt endelig den store dag, hvor jeg igen kunne besøge Skals Håndarbejdsskole – efter 32 år (det er jo en hel menneskealder!). Hvor har jeg dog set frem til denne dag.
Indenfor dette billedudsnit befinder der sig faktisk en geocache, som jeg selvfølgelig benyttede lejligheden til at finde og logge;-)

abillede447

Der var elevudstilling (+ kunsthåndværkermarked), og vi var tre veninder, som tog turen op gennem Jylland i et meget lunefuldt, dansk sommervejr. Skals ligger knap 10 km nord for Viborg, så det er ikke et sted, man lige kommer forbi, når man bor i Odense.

Utallige er de gange, hvor jeg har tænkt mig tilbage til tiden på skolen, lokalerne og den lille by.
Skolens forstanderinde (ja, sådan var titlen), Gunhild Gaarsdal, var stolt af, at Skals var den eneste by (hvert fald dengang) UDEN en Brugs og et missionshus.

abillede450
Gunhild Gaardsdal gjorde skolen til en selvejende institution i 1959 og således kunne der fejres 50-års jubilæum for et par år siden. I det år hvor jeg var på skolen, startede en håndarbejdslærer-uddannelse – det blev dog ikke i Skals, at jeg kom til at tage den – det blev på Odense Fagskole.

abillede449
Et indscannet billede af skolen, som den tog sig ud den vinter, jeg tilbragte 5 måneder i Skals med at lære vævning, syning, broderi (de tre hovedfag) og plantefarvning, billedvævning, læderarbejde, keramik osv osv

Til keramik havde vi Grethe West – hun var gift med den ene af byens berømtheder, landbrugsminister Bjørn West. Både Bjørn West og den anden – dengang knap så berømte berømthed - deltog i skolens arrangementer. Han hed Anders Fogh Rasmussen;-)

Jeg har taget en ordentlig stak billeder, så der vil komme nogle indlæg de kommende dage med forskellige indtryk.

3 kommentarer:

  1. Jeg kan forestille mig hvor nostalgisk en oplevelse det må have været efter 32 lange år! Jeg bliver nostalgisk ved bare at passere min gamle børnehave, og det var kun 11 år siden, at jeg gik dér! :)
    Men alt i alt, det lyder som om I havde en dejlig tur :)

    SvarSlet
  2. Sjovt ... var også forbi i går ;0)
    Gik der i 1990 også mens Gaardsdal var der og havde ligeledes Grethe Westh til keramik ... skøn tid at huske tilbage på ♥

    SvarSlet
  3. Aysha: Og når det så er et sted, som har haft stor indflydelse på eens liv, så gør det indtryk.

    Merete: Hvor sjovt! Jeg gik og spejdede efter om der mon ville være nogen, jeg kendte. Men dem jeg gik på skole med, har sikkert forandret sig meget, og blogvennerne kender jeg jo ikke af udseende;-)

    SvarSlet

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails