lørdag den 2. november 2013

Sønderborg 2013 - De syv profeter


Sommerferien rummede også besøg i Sønderborg. Her gælder det en statue nær byens universitet, Alsion.
Den står placeret med universitetet i ryggen og med front ud mod Alssund, hvor sejlerne har det fineste udsyn til statuen. Den står der til september – ærgerligt, at den efterfølgende skal væk – synes det er den helt rigtige placering den har her.
a-billede267
Vi tager dem lige i rækkefølge – først Sokrates.
a-billede268
Kon futse (tror jeg nok)
a-billede269
Lao-tse (tror jeg nok)
a-billede270
Buddha

Den rundede sten i baggrunden repræsenterer Muhammed – som det vi være de fleste bekendt, må han ikke afbilledes, så nu er han tilstede uden at være vist. Snedigt.

Det havde jeg ikke lige gennemskuet, da jeg tog billederne – derfor kom der to profeter med på samme skud ;-)
a-billede271
Jesus
a-billede272
Karl Marx – jeg ved nu ikke lige, hvad han ville sige til at blive kaldt profet ;-)
a-billede274
Det var godt, at vi lige kunne kode-tagge – ellers havde var der vigtig info, som var smuttet:

Info om skulpturen 

a-billede273
a-billede266
Først dér blev vi nemlig opmærksom på den lave sten med fodaftryk klar til, at man selv kunne stille sig op og blive een af tænkerne.
Rollen blev udført med stor koncentration af yngste-sønnen ;-)
a-billede275
“Fugl skider på profet”
Selv fuglene påskønner figurerne ;-)

Lige inden vi steg på toget sidste dag, måtte vi forbi og tage afsked med de 7 profeter.http://da.wikipedia.org/wiki/Jesus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails