onsdag den 24. juli 2013

Sønderborg 2013 - Dybbøl Banke

Endelig var dagen kommet, hvor vi skulle besøge Dybbøl Banke og komme så tæt på 1864 som muligt.

Først dog et kig til den fine mølle, som har så central en symbolsk betydning i Danmark. (Kan stadig huske John Mogensen og “… Dybbøl Mølle maler helt af helvede til…”, hvilket er sort snak for min 11-årige søn ;-)

a-billede322
Samlingen af mindesplader er enorm….

a-billede323
Da vi var ca på denne afstand af statuen, væddede jeg med sønniken om, hvem den forestillede.
Jeg: Chr. d. 10.
Sønnike: Chr. d. 9.

a-billede324
Jeg måtte af med en is lidt senere….

a-billede325    
Den sang har jeg sunget ofte til morgensang på mine forskellige skoler – forstår ligesom bedre overtonerne nu.

a-billede326
Så er vi klar til at gå ind på Dybbøl Centeret.

a-billede327 
Vi startede med at se den fineste lille dokumentar-film, som fik sat 18. april 1864 ind i den større politiske sammenhæng. Men var nu godt, at vi havde læst på “lektien” hjemmefra ;-)

a-billede329

Museet er bygget op omkring een af skanserne – i alt var der 10 skanser fordelt i et bælte henover halvøen.
 a-billede328

Kanon skuer ud over landet…

a-billede352
Fra denne skanse havde soldaterne ca denne udsigt. Det var i foråret, så knap så meget vegation må have generet udsynet.

a-billede330
Jeg elsker når historien bliver gjort levende – det er de meget dygtige til på historiemuseet.

Våbentyperne og soldaternes uddannelse (eller mangel på samme) var store issues i 1864. Her får vi demonstreret et forlade-gevær.
Det tog pænt lang tid at lade det og man skulle stå op – gør selvsagt soldaten til en noget uheldig skydeskive.

Vi så/hørte geværet i anvendelse (med løst krudt) – BANG!

a-billede331
Hands on…

a-billede333
Hver soldat havde et våben af denne type (kan desværre ikke huske navnet på det) – der var indgraveret et personligt nummer.  Når det stod plantet på denne måde ved siden af en soldat var det ikke gode tegn – så var han nemlig død.

a-billede334
Når geværet derimod blev stukket i jorden som han viser her, så var det tegn på en såret soldat, som skulle samles op af en heste-kærre og køres til lazarettet.

a-billede335  
På “Posthuset” fik vi vekslet til Dybbøl-skillinger, så vi kunne shoppe rundt. 1 skilling = 4 kroner.

a-billede336
På posthuset skulle der også morses på telegrafen.

Jeg faldt i snak men en anden gæst, og vi gik i gang med at finde apps til iPhone, som kunne morse med den indbyggede lygte. Derfor kom jeg lidt for sent til at se sønnen støbe tin-kugler til geværerne. Heldigvis gentog han gerne ;-)

a-billede337 
Flydende tin i gryden – 300 grader varm.

a-billede338
Forsigtigt hældes ned i en form.

a-billede339
I løbet af få sekunder er tinnen størknet så meget, at det overskydende kan bankes af med en hammer og formen kan åbnes.

a-billede340
Hurtigt ned i spand med koldt vand – tælle til 5 sekunder, og så kan kuglen tages op.

a-billede341
2 egenstøbte tin-kugler med 16 millimeters kaliber er nu hjemført.

a-billede342
Så var det tid at høre om krudt, kanoner, kugler, kadæsker osv osv

a-billede343
Der var indtil flere hundrede mennesker samlet nu, som i behørig afstand var klar til affyringen.

a-billede344
Affyringen klargøres.

a-billede345
Stort BUM!!!

I de sidste 6 timer inden bestormningen af skanserne kl. 10 d. 18. april 1864, faldt der omkring 8000 granater. 
Føj, siger jeg bare!!!

a-billede346
Skanse = fortrinlig rutsjebane.

a-billede347
Efterhånden var vi blevet sultne, så det var fantastisk, at vi nu kunne bage vores egne pandekager. Sjældent har jeg grædt så mange røg-tårer.

a-billede348
Iskold øl og varm pandekage med sukker – uhmmm.

a-billede349
I butikken fik sønnen købt denne (halvstore) figur, som nu står i vindueskarmen på hans værelse.

a-billede350       

Lige ved siden af denne Tapre Landsoldat, som blev erhvervet på Sønderborg Slot.

a-billede351
Afslutningsvis var vi en tur oppe i Dybbøl Mølle. Den entré-billet synes jeg ikke rigtig, vi fik noget for. Men nu kan vi da sige, at vi har været der.

Jeg havde forestillet mig at købe en bette souvenir med hjem til mig selv derfra, men selv magneterne var så grimme, at jeg ikke kunne få mig selv til at købe dem. Der må dog være en nedre grænse. Der burde være nogle kvikke hoveder, der kunne banke nogle ORDENTLIGE souvenirs op – kundeunderlaget er der.

Alt i alt en skøn tur til Dybbøl Banke. Da vi jo snart går ind i 150-året for slaget, vil der blive maks opmærksomhed om det i den kommende tid.
Ikke mindst i kraft af den store tv-satsning, DR har foretaget. Vi følger løbende de forskellige meldinger, som kommer fra optagelserne – fx i Prag.
I september skal der sågar være optagelser i Den Fynske Landsby her i Odense.
Skal vi derud? Ja!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du skriver en kommentar til mig. Hvis du "tilmelder dig via e-mail" nedenfor, får du fluks en mail, når jeg har besvaret. Smart, ikke?

Related Posts with Thumbnails